Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.
Comment: Reverted from v. 90

Sosiaalinen media?

Sosiaalinen media (yhteisöllinen media, web 2.0) kuvaa toimintaympäristöä, jossa osallistujat tuottavat yhteisesti tietoa ja kommunikoivat keskenään. Wiki, blogi ja Facebookin kaltaiset yhteisöpalvelut ovat muutamassa vuodessa muuttuneet hypestä vakavasti otettaviksi verkkoilmiöiksi. Niinpä entistä useammin nousee esiin kysymys, miten verkon uudet välineet ja menetelmät voidaan parhaiten valjastaa hyötykäyttöön.

Metropolian sosiaalisen median sivusto tarjoaa pikakatsauksen sosiaalisen median välineisiin ja menetelmiin, joista voi olla hyötyä myös korkeakouluympäristössä. Tietoa on tarjolla myös Metropolian henkilökunnalle järjestettävästä sosiaalisen median henkilöstökoulutuksesta ja erilaisista opas- ja tukipalveluista.

Sivusto itsessään on toteutettu sosiaalisen median periaatteella eli Metropolian henkilökunnan jäsenet ja opiskelijat ovat tervetulleita yhteiseen sisällöntuotantoon. Wiki-ohjelman pikaopas.

Aineistot

Erilaista opasaineistoa sosiaalisen median välineistä ja menetelmistä.

Koulutusta Metropolian henkilökunnalle

Tietoa sosiaalisen median henkilöstökoulutuksesta Metropoliassa sekä erilaisista tuki- ja opastuspalveluista.

Seminaarit ja muut tilaisuudet

Metropolian sosiaalisen median Twitter-syöte

 .

Widget Connector
urlhttp://twitter.com/sosiaalinen



Videoita

Widget Connector
width480px
urlhttp://www.youtube.com/watch?v=MpIOClX1jPE
height385px


Lisää videoita sosiaalisen median välineistä4.11. klo 10.00-10.20
Hetkikoulutusta ja muita ketteriä ratkaisuja – e-oppimisen mahdollisuudet yrityksissä
Anne Rongas, Suomen eOppimiskeskus ry
Viime aikoina yrityksissä on mietitty suhdetta sosiaaliseen mediaan, kuten Facebookiin tai Twitteriin. Tarkastelen esityksessäni sosiaalisen median tarjoamia mahdollisuuksia yrityksen henkilöstökoulutuksessa.
Yritysten sisäisen toiminnan rakenne muuttuu maailman muuttuessa.
Entisaikojen kohtuullisen pysyvät toimintamallit ja työnkuvat ovat taaksejäänyttä elämää. Yksittäisen työntekijän on hallittava laaja joukko työvälineitä ja toimintatapoja. Avoimen verkon myötä myös raja yrityksen sisäisen toiminnan ja ulkoisen viestinnän välillä on hämärtynyt.
Millaisia haasteita tämä virtauksena ja ameebana muuntuva työtoiminta asettaa yritysten henkilöstökoulutukselle? Miten e-oppiminen ja uudet sosiaalisen median toimintatavat voivat olla apuna? Millaisia rarkaisemattomia kysymyksiä on vielä selvitettävänä? Mitä tapahtuu, kun sukupolvet vaihtuvat yrityksissä? Miten jatkuvasti sirpaloituvan informaatiotulvan alla säilytetään työkyky ja työnilo?
Yritysten henkilöstökoulutukseen tarvitaan uusia ratkaisuja. Toimivia malleja on jo löydetty, mutta paljon käyttämättömiä mahdollisuuksia olisi vielä tukittavana.
Esitykseni linkkeineen ja kommenttiteksteineen miellekarttamuodossa:
http://www.mindmeister.com/33592625/ty-oppiminen-some